Avsnitt 1 Helena Roth (text)

Välkomna till 10minuter.se. Denna 10minuter-pod är skapad av Helena Roth, initiativtagare till #skolvåren.”

Med en bakgrund inom läkemedelsbranschen känns det ganska osannolikt att jag den 15 februari kl tio på kvällen tillsammans med twänner, dvs twitter-vänner, startade det som blev #skolvåren. Vi bestämde att vi skulle ses i Varberg för att snacka skolutveckling och ville ha med fler. Och fler blev vi. Det vi döpt till #afkVarberg går av stapeln den 18-19 juni och är fullbokat, vilket innebär att över 130 personer är anmälda. Afk betyder away from keyboard och handlar alltså om att träffas fysiskt.

Allt startade för min del när min dotter började fjärde klass. Hon lämnade då lågstadieskolan och flyttade över till en F-9-skola. Föräldraföreningen skickade ut en kallelse till årsmöte, med en sedvanlig bedjade önskan efter fler engagerade föräldrar. Jag bestämde mig för att erbjuda mina tjänster, eftersom jag var lite missnöjd med min egen insats under lågstadietiden. Det visade sig att föräldraföreningen var på utdöende, ordföranden ville kliva ner och ingen annan ville ta över rollen. Jag fick frågan och sa att det kunde jag visst tänka mig om ingen annan trädde fram.

Men det skedde inte så klart, så jag blev invald som ordförande i föräldraföreningen. Som tur är stannade förra ordföranden kvar som suppleant ett år, vilket var skönt för mig som nybörjare. 

Och där gick startskottet! Det var starten på det som idag har resulterat i #skolvåren. Jag började nämligen få upp ögonen för skola, skolutveckling, ledarskapsfrågor inom skola, IKT-pedagogik och jag vet inte allt. Jag slukade bloggar, artiklar, böcker, filmklipp, pratade och funderade.  Reformerade skolråd, byggde relationer med skolledning och arbetslag och försökte på många sätt väcka liv i en något tynande föräldraförening. Allt med syfte att gagna barnen på bästa sätt.

Efter ett tag blev jag även drömfabrikör, vilket ledde mig till Barnverket, där jag satt i samordningsgruppen under ett års tid. Besökte Almedalen 2012 för Barnverkets räkning och det var då jag fick upp ögonen för Twitter på riktigt.

Twittrade under hösten 2012 med en ökande grad av frustration. Frustrationen bestod av en gryende insikt att det saknades något i skoldebatten. Ur detta föddes #skolvåren, som är ett ideellt initiativ som handlar om att föra upp skoldebatten till en högre nivå. Genom att ställa frågan Varför skola? så önskar vi hitta en riktning för framtiden. Vi talar om att skapa ett hållbart lärande samhälle, där individer uppmuntras och utmanas att utvecklas till sin fulla potential. Genom att frågan Varför ger en riktning framåt, kan vi få hjälp av svaren att skapa de Hur som krävs för att nå dit.

Jag drömmer om ett annat samhälle, ett hållbart lärande samhälle. Jag drömmer om en värld som fungerar bättre än dagens, där det finns krig och elände, hunger och fattigdom, miljöförstöring och mobbing. Jag har skrivit ner min framtidsvision och den kan du hitta i sin helhet på #skolvårens hemsida, skolvåren.se.

Men jag stannar inte vid att enbart drömma. Jag nöjer mig inte med det. Jag gör också. Som egenföretagare sedan snart 6 år tillbaka, har jag arbetat med projektledning och kvalitetsrådgivning inom läkemedelsbranschen. Men de senaste åren har jag tagit ut en ny riktning för mitt professionella arbete, och jag är numera förändringsagent och professionell coach. Jag har dessutom avsatt 2013 till mitt år för skolutveckling. Det gjorde jag redan innan året inledde, och jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat tro att något som #skolvåren skulle bli resultatet. Men det är precis så det blivit!

 

Varför har jag fastnat vid skola kanske du undrar. Jo, jag tror att skola fungerar som ett filter. Alla går i skolan, och därmed är skolan ett av de ställen där vi formar framtidens medborgare. Och eftersom jag vill att dessa medborgare ska skapa ett hållbart lärande samhälle, så ser jag skolan som ett av de främsta verktygen för att nå min framtidsvision. Så för min del har inte skola som begrepp något egenvärde. Det existerar för att det är så vi hittills skapat framtiden. Det jag funderar över är om skola som den ser ut idag skapar ett hållbart lärande samhälle, eller om vi är på väg att skapa en annan typ av samhälle. Det gör att jag är villig att ifrågasätta allt som vi idag förknippar med skola. Och då menar jag allt. Såväl själva skolbyggnaden, klassrummen, katedrar, grupparbeten, läxor, nationella prov, två-terminers-systemet, en lärare många elever. Ja. Allt det där som vi tänker när någon ber oss tänka skola.

 

När vi tagit ut en riktning mot ett hållbart lärande samhälle, kommer det bli enklare att plocka upp Hur från befintligt skolsystem och vända och vrida på detta Hur tills vi vet om det leder i utstakad riktning eller ej.

 

Jag har ett långsiktigt tänkande i min vision. Jag vet inte om det kommer att kunna bli verklighet imorgon, om tio år eller om hundra år. Men det spelar mindre roll – för det enda jag vet med säkerhet är att det hade tagit ännu längre tid att nå ett hållbart lärande samhälle om jag inte hade agerat. Och ibland tänker jag att när ett paradigmskifte väl fått energi, så kan det gå snabbt. Titta på Sovjetunionens kollaps. Vem hade kunnat tro att det skulle bli som det blev? Ja, kanske det fanns en massa kloka typer som kunde dra den slutsatsen, men för mig som gymnasieelev var det helt sensationellt. Och ur det kan jag ibland hämta hopp om att det kanske inte måste ta så lång tid att skapa ett välfungerande samhälle.

 

Det som jag tror krävs är dock att vi blir fler som börjar fråga varför, fler som börjar ifrågasätta och fler som inte bangar för att titta oss själva i spegeln, fler som vågar inse att förändring börjar i mig… och ur den insikten börja med att låta vår egen fulla potential få blomma ut, något som för all del kan vara oerhört skrämmande.

 

Men, barnen som befinner sig i skolsystemet idag då? Ja, som tur är så finns det ofantligt många fantastiska individer och rörelser i landet som arbetar hårt dag och natt för att förbättra det system vi har idag. Och det är jag tacksam för, inte minst eftersom mina egna barn befinner sig mitt inne i detta system just nu. Men det kommer att komma miljontals barn som ska in i skolsystemet – och jag tror att några också behöver arbeta med att skapa framtidens skolsystem, som svarar till den utstakade riktningen. Och det är här min egen energi ligger, det är detta jag brinner passionerat för, och det är en av anledningarna till att jag är så ofantligt glad över det som heter #skolvåren som jag har glädjen och ynnesten att få vara med och skapa. Om du tycker det låter intressant så är det fritt fram för dig med, eftersom #skolvåren handlar om samskapande. Det krävs en multilog för att besvara frågan Varför skola? Delta med din röst till den multilogen, så blir det ett fullödigare svar!

”Med det vill jag säga tusen tack för att du lyssnat – jag hoppas att du vill dela med dig av dina egna positiva skolminnen, eller din egen framtidsvision och vad du gör för att nå den!”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>